Červen 2015

Zkouška z biofyziky

27. června 2015 v 16:35 | med-student |  BIOFYZIKA
Ehm... zkouška z biofyziky. Oproti jiným zkouškám je to relativně jednoduchá zkouška, kde stačí sáhnout do základu z gymplu a rozšířit to o "velice čtivá skripta". Nastávající prváci budou mít tu výhodu, že vyšla nová učebnice z pera pracovníků našeho ústavu, která se jeví jako velice případná.

My takovou výhodu neměli, takže jsme museli přijmout úděl a studovat ze zelených skript. Ovšem situaci zpříjemňoval fakt, že existují wikiskripta a Medicínská biofyzika, o které jsem se před několika měsíci zmiňoval. Co se týče přípravy, tak fyzika v průběhu zimního semestru pro většinu znamenala jen hodinu a půl týdne na praktikách, protože nikdy jindy nebyl čas. Někdy bylo třeba se podívat do protokolů, protože na praktikách se zkoušelo. Každý byl tak dvakrát. Někdo byl té nátury a navštěvoval přednášky, což ale ve výsledku nebyl determinant, který by určoval úspěšnost u zkoušky. Musím napsat, že úspěšnost u zkoušky je založená na tom, jestli a jak chápete fyziku. K tomu vám může pomoci daná literatura + wikisripta - dočtete se tam fakta, se kterými je dobré umět v hlavě pracovat a propojovat si jednotlivé fyzikální oblasti. Samotná biofyzika by měla počítat s tím, že každý máte nějaký fyzikální základ, na kterém je dobré stavět. V průběhu semestru je kladen důraz na to, o čem by jsme v rámci medicíny měli mít tušení. RTG, CT, MRI, apod. Ve výsledku je docela zajímavé vědět, jak to funguje. Některá praktika vlastně byla také docela užitečná, třeba EKG, měření krevního tlaku, apod.

Příprava na zkoušku + zkouška:

Co se týče přípravy.... měl by stačit týden, max. dva. Záleží na tom, jak kvalitní jste měli fyziku na gymplu. My jí teda zvlášť dobrou neměli, ale kvůli přijímačkám jsem na ní zapracoval a zjistil jsem, že je to vlastně fakt pochopitelné. A spousta věcí mi v hlavě zůstala, což se odrazilo i na rychlosti přípravy ke zkoušce. Používal jsem primárně zelená skripta a na RTG a MRI jsem použil Medicínskou biofyziku. Učil jsem se týden. Stačilo to bohatě. Samotná zkouška je jen ústní. Jednoho dne přijdete na tamní ústav - vytáhnete si triplet a připravíte si otázky. Po dvaceti minutách pro vás přijde examinátor. Zkoušelo jich několik.

Prof. B.

Ptá se velice často mimo tažené otázky. Ještě častěji otázky směřují ke středoškolské fyzice. Vyplatí se jí umět. Když umíte, tak není nejmenší problém.

doc. J.

Pravděpodobně nejhodnější a nejbenignější zkoušející. Nevím o tom, že by někoho od nás z kruhu vyhodil.

prof. V.

Tady už to tak jednoduché nebude. U něj je třeba látku opravdu ovládat a umět. A odvozovat, odvozovat a odvozovat ! Znát vzorece a jednotky ! Občas můžete dostat i jednoduchý příklad, který bude chtít vypočítat. Takže taky právě budete muset umět ten odpovídající vzoreček. Ale žádné zákeřnosti. Třeba jako příklady na přijímačkách. U něj platí, že nechce moc teorie, ale místo toho vzorce a jak jsem psal - odvozování, čili to, že někdo umí vzorečky ještě a priori nemusí znamenat, že je taky chápe. Pokud budete umět, tak vás za nějakou hloupost nevyhodí. Pokud to nechápete, tak je to potom problém a zkoušku budete opakovat.

as. Z.

Stačí mu jen základy. Zkouška u něj je příjemnou zkušeností. Nevím o tom, že by chtěl nějaké odvozování. Jen něco málo z teorie. Víc nevím.

as. Z (2)

Zjistíte, že na ústavu jsou dva. Tento už nějaký ten vzoreček chtít bude. Ale jinak na vás bude velice příjemný. A opět - za blbost nevyhodí.

as. K

Paní asistentka je zřejmě na ústavu nejnáročnější zkoušející, která dokáže podusit. Vyhazovy jsou u ní nejčastější. Často vyhodí i víc jak polovinu zkoušených. Jde jí důsledně o to, jak to umíte. A musíte to umět dobře. A hlavně - rozumět - to u fyziky prostě platí vždycky, proto to také neustále opakuji. Pokud tohle prokážete, tak ani u ní nebudete mít problém.


Závěrem bych napsal, že je to pro většinu první zkouška na vysoké škole. V tom případě je doprovázena i prvním větším stresem. Ovšem přijdou červnové dny, kdy si uvědomíte, jak příjemná byla tahle zkouška. Přijdou totiž jiné zkoušky. Takové zkoušky, na které už týden stačit nebude. Ale pro mě nic hezčího není. Učit se o lidském těle - už jenom v rámci prvního ročníku - je pro mě přímo obohacující a dokonce postupně začínám být ochoten změnit svůj názor na nervák, rozumějte centrální nervový systém. Kolegyně Bloncka si jistě ráda přečte můj článek o tom, jak na zapeklité cesty axonů v CNS. :-D

Zkouška z histologie a obecné embryologie

24. června 2015 v 15:47 | med-student |  HISTOLOGIE A EMBRYOLOGIE

Histologie se od tohoto roku částečně vrátila do původní formy, tj. dvousemestrální předmět, který je zakončený zkouškou v letním semestru. Pokud čtete blogy, např. lenjulenka, stefajir, můžete se tam také dočíst, jak vypadala histologie před lety. Nebylo to jednoduché tehdy a není to jednoduché ani teď. Odpovím na otázku - změnilo se něco od jejich původní formy ? Jaké nátury jsou nynější examinátoři ?

Pojďme si zrekapitulovat to, jak k tomu všemu došlo. Do r. 2010 / 11 Purkyňův ústav zajišťoval výuku dvousemestrálního předmětu (tj. Histologie a embryologie), který byl zakončený velice kontroverzní zkouškou v letním semestru. Kontroverzní asi proto, že tehdy ještě zkoušela doc. B., která přímo číší subjektivitou a úsudkem ovlivněným aktuální náladou. Byla přísná, ale né zrovna na každém termínu - a bohužel také né ke každému. Každému dojde, že vznikaly rozpory a konflikty, které nakonec z neznámých okolností vedly k tomu, že se předmět zredukoval na obecnou histologii a obecnou embryologii, z něhož se dělala v r. 2011/12 stále ještě ústní zkouška, ale v zimním semestru. Od r. 2012 / 13 již ale zkouška nebyla ústní, ale písemná, což naznačovalo, že se něco stalo. Stejná forma se opakovala i v r. 2013 / 14 a v obou případech obecné histologie a obecné embryologie předmět pokračoval v letním semestru speciální histologií - jmenovalo se to praktická mikroskopie, ale bacha - z toho se dělal už jen zápočet, tj. poznání a zakreslení tří preparátů - a bylo vyhráno. Náš ročník ale "schytal" relativně nepříjemnou záležitost - tedy vyučovala se histologie v celém rozsahu a obecná embryologie. Vývoj orgánů zůstal u anatomie. Tento předmět je ale zakončený zkouškou, která se skládá z písemného testu (první síto) a ústní zkoušky, která je spojená s poznáváním preparátů (druhé síto).

Písemný test:

Nebyl lehký, ale ani těžký. Úmrtnost se liší. Někdy ho nenapíše polovina, jindy ho napíšou skoro všichni. Každopádně pokud nenapíšete test, tak máte po termínu a k ústní zkoušce nemůžete. Pokud ho nenapíšete na druhém termínu - opět ztrácíte termín. Na třetím termínu už tato povinnost odpadá a jdete rovnou k ústní zkoušce.

Ústní zkouška:

A to je právě ono. Názory se liší člověk od člověka. Když budu mluvit za náš kroužek, tak převažují zkušenosti, které jsou normální, ale směřují k negativním. Někdo nenapsal test a někdo byl vyhozen od ústní zkoušky. Já se budu snažit objektivně vám všem zprostředkovat mojí zkušenost a zkušenost spolužáků.
Věc se má tak, že je nutné si zafixovat, že nikdy neodstraníme určitou hodnotu předpojatosti v případě ústního zkoušení. U našeho ústavu to platí dvojnásobně. Oproti rokům minulým se řady examinátorů o někoho ochudily, ale o někoho zase obohatily. V tomto roce zkoušeli čtyři:

As. V.

O ní se můžete dočíst na blogu lenjulenky. Já bych k tomu dodal, že paní asistentka embryologii umí docela dost dobře na to, aby na ní kohokoli dokázala vyhodit. Neočekávejte žádný dialog, ale připravte se, že se bude chytat za každé vaše slovo, takže si dobře rozmyslete, co budete říkat. Je dobré u ní na přípravě kreslit, protože potom vidí, že látce rozumíte. Zkouší nejdéle ze všech. Jednoho studenta je schopná zkoušet třeba hodinu a půl. A dokážete si představit sedět hodinu a půl na potítku - a potom hodinu a půl být detailně zkoušen ? Ale... sice má neustále poměrně podrobné otázky, ale hodnotí spravedlivě a nikoho nevyhazuje bezdůvodně, za čež jí patří velké objektivní plus !

Doc. J.

Doc. J. jsou na ústavu dvě, ale zkouší jen mladší verze, která hodně vyhazovala už v dobách minulých - a také se o ní můžete dočíst na blogu lenjulenky. Co k ní dodat. S většinou se dá souhlasit. Časté vyhazovy. Přístup zvláštní. Hodnocení asi ještě zvláštnější. Těžko soudit.

Dr. B.

Nový zkoušející, který má tento rok premiéru. Zatím si na něj nikdo nestěžoval. Všichni se shodují na tom, že pan doktor je hodný člověk, který dokáže přihlédnout k tomu, že u zkoušky je člověk ve stresu a neptá se na zákeřnosti. Ke každému se chová stejně. Objektivní plus.

Doc. K.

Také nový examinátor. Většina by asi lobovala právě za něj. O něco přísnější (než Dr. B.), ale nikdo mu nevytkl přílišnou subjektivitu a jeho hodnocení odpovídá vašemu výkonu a prokázaným znalostem. Nevím, jak je to u něj s vyhazováním, ale dá se věřit tomu, co lidé říkají. A říká se, že nevyhazuje za detaily, ale za neznalosti, což každá duše s citem pro spravedlnost jistě ocení. Je u něj důležité, aby student látce rozumněl. Recitováním z učebnice si asi moc nepomůžete. Patří mu objektivní plus.


Tak a pokud po zkoušení váš zkoušející usoudí, že je to alespoň na trojku, tak dostanete dva preparáty a jdete si sednout k mikroskopu. Pokud jste se dostali do téhle části - už vás asi nikdo nevyhodí. Máte spoustu času si preparát prohlížet a přihlásíte se, až budete vědět, co máte. Nejdůležitější je preparát poznat a pak už jste za vodou a můžete s v duchu radovat. Zkouší to asistenti, kteří jsou hodní.


V závěru bych napsal, že tento předmět není zadarmo. V létě už je málo míst. Oproti anatomii je to rozdíl, kde jsou na srpen a září vypsány termíny pro 840 lidí (rozumnější ústav). Na zkoušku stačí zhruba 14 dní. Pak se nemusíte za svoje znalosti stydět. U některých zkoušejících se setkáte s báječným přístupem, ale u některých si budete připadat, ehm.. trochu nepochopitelně a blbě. Někdy dost blbě. Někdy nešťastně a zrazeně. Moje zkušenost je z největší míry neutrální, ale ve výsledku dobrá. Doporučuji být duševně přítomen na praktikách. My jsme měli jedny z nejlepších a kdokoli dával pozor, měl z poloviny vystaráno.

Konec prvního ročníku

19. června 2015 v 2:15 | med-student |  1. ročník
....se blíží. Přede mnou se ještě tyčí druhý velký zkouškový úkol. Ten první a důležitější (se sítem řidším) - mám již díky bohu za sebou ! O prázdninách se snad můžete těšit na to, že všechno sepíšu. V mých plánech určitě je: zkouška z biofyziky, letní pitevna + popitevák, zkouška z anatomie a histologie. A určitě také rekapitulace prvního ročníku na medicíně, čímž bych chtěl tento ročník uzavřít. Všem uchazečům o studium lékařství na naší fakultě přeji při přijímacích zkouškách mnoho sil a štěstí !