Červenec 2015

Letní pitevna + popitevák

16. července 2015 v 20:18 | med-student |  ANATOMIE

Letní semestr začal velmi poklidně. Probírali jsme dýchací, urogenitální, endokrinní systém a do toho začalo hezké počasí. Ale jednoho krásného dne začala letní pitevna. Oproti té zimní je náročnější, delší, ale také zajímavější. Znalosti ze zimní pitevny se považují za samozřejmost ! Všichni jsme to tak nějak věděli, protože jsme na to byli mnohokrát upozorňováni. Tentokrát jsme se už dostali opravdu "hluboko" do anatomie lidského těla. Náročnost letní pitevny nespočívá jen v ní samotné, ale v tom, že pitvy probíhají souběžně s výukou ostatních předmětů. Zvlášť dole na histole jsme těch testů psali asi schválně víc.

Průběh:

Už víte, že letní pitvy jsou delší. Tři týdny jsme obden docházeli v odpoledních hodinách na ústav, kde se nejdřív konala přednáška na určitou topografickou krajinu, která byla v daný den na programu. Po přednášce se šlo na pitevnu, kde jsme trávili bez mála tři hodiny. Tentokrát už to nebylo tak jednoduché. Najednou toho bylo docela hodně a každý den se stupňovaly obavy z popitevního pohovoru. I zkoušení během pitev bylo poměrně častější. Bylo třeba znát i víc teorie a hlavně se na těle umět správně zorientovat. Program letních pitev vlastně navazuje na to, kde jsme skončili v zimě. Začali jsme svalstvem hlavy a krku, včetně všech dalších struktur, které se potom organizují do topografických krajin. Ovšem všechno se to postupně nabalovalo a nabalovalo. Na programu totiž dále jsou anatomické struktury hrudníku, zad, břicha a pánve. Dobré na tom bylo, že s každým dnem jsme se dostávali do té anatomie víc a víc. Když to všechno vidíte, tak se vám ta (občas) prokletá anatomie dostane pod kůži. Uvidíte spoustu věcí, včetně různých variabilit průběhů, větvení cév a nervů, apod. Bylo to opravdu hodně zajímavé a dobře vedené. Navíc jsme se vždycky setkali se solidním chováním všech zúčastněných (demonstrátoři, lektoři, akademičtí pracovníci).

Popitevní pohovor:

Všichni se tiše i hlasitě obávali toho, že někdo vytáhne látku ze zimy. A tak se také stalo. Zkoušející se na zimní pitevnu ptali docela dost. Já osobně jsem "schytal" hned ze začátku několik otázek na zimu. Ale zas žádné zákeřnosti. Šlo hlavně o topografii končetin a různé svaly. Můj popitevák byla vlastně jakási exkurze po lidském těle. Musel jsem najít a popsat základní struktury na srdci, pak jsme přišli ke komplexu břišních orgánů - tam padaly otázky jen na žaludek a játra. Asi nejvíc času jsme ale strávili u baze lební. Zkoušející chtěl najít a popsat hlavové nervy (hlavně teda trigeminus) ale tentokrát to chtělo i další a další věci (kterým tím otvorem ten nerv z té baze vychází), základní větvení a hlavně funkci. Když jsme byli u té baze, tak to pokračovalo otázkou na ohraničení přední, střední a zadní jámy lební, duplikatury dura mater a zabrousili jsme i k a. maxillaris. Pak jsem dostal za úkol najít n. accessorius, poznat m. digastricus (venter posterior), najít a popsat fissura scalenorum (ohraničení + struktury, které tudy procházejí) a to bylo všechno. Dopadlo to nakonec velmi dobře. Doporučuji ale látku nepodcenit. Znalosti, které během turnusu načerpáte potom využijete u zkoušky. Já to můžu jen potvrdit, protože u zkoušky mi to převelice pomohlo.

Vyhazování

2. července 2015 v 13:18 | med-student |  1. ročník
Velmi kontroverzním tématem je vyhazování v prvních ročnících studia na téhle škole. Vzhledem k tomu, že jsem byl několikrát požádán o mé vyjádření (ať už emailem, komentářem) - tak se po hotové zkoušce z anatomie i histologie mohu adekvátně zmínit o něčem tak diskutabilním.

V první řadě - NIKDO NIKOHO NEVYHODÍ, KDYŽ SE BUDETE POCTIVĚ UČIT ! Velice módní záležitostí od studentů z jiných lékařských fakult je šíření jakýchsi prapodivných řečí, že na 1. lf dostane od děkanátu stop 250 lidí, někdo si dokonce troufá tvrdit, že i víc jak polovina nabraných studentů. Mě tyhle řeči v podstatě pohoršují, protože já se k ostatním fakultám (2. lf, 3. lf, LFP LF HK, lék. fakulty ostatních univerzit) NEVYJADŘUJI (jak jste si mohli všimnout). Z jednoho prostého důvodu - na těch školách jsem nestudoval, nezkusil jsem si tam nic na vlastní kůži, takže mi taky NEPŘÍSLUŠÍ se k jejich institucím vyjadřovat. To je myslím slušnost a je to naprosto normální věc.

Jak to tedy je. Na všeobecné lékařství přijmou 700 lidí. Zápíše se cca. 500. V prvním ročníku spolu všichni koexistují v rámci kroužků po cca 20 lidí . Samozřejmě, že do druhého ročníku těch 500 lidí nepůjde, ale rozhodně né kvůli tomu, že by někdo byl odstraněn neprávem. Někdo odejde z vlastní vůle, protože je to náročné. Někdo se snaží, ale je vidět, že na to nemá, takže některé zkoušky jsou pro takové lidi fatální. Někdo na to kašle. A samozřejmě, že pokud na to někdo vyloženě nemá a pokud na to někdo kašle, tak u nás na fakultě tohle neprochází, čili dál půjde ten, který umí ! A to je právě to, co je motivující. První ročník je u nás přísný. V minulých letech hodně lidí pohořelo na fyziologii, takže když někoho "vyhazovali", tak ve druhém ročníku. Ale má to svůj důvod. V minulých letech byla zkoušla z histologie jen písemná a navíc - byla to jen obecná histologie a obecná embryologie. Náš ročník měl tuto zkoušku sice v letním semestru, ale z obecné histologie + specky a obecné embryologie - a hlavně písemně, ÚSTNĚ + prakticky !. Speciální embryologie se zkouší spolu s anatomií. Takže jsme to měli o něco náročnější, ale pro mnohé ten determinant (mám na to, nemám na to) přišel už teď a né až v druháku.

To je myslím vše, co bych k tomu měl říct. Chtěl bych tím hlavně vyvrátit bludy o tom, jak se vyhazuje, apod. Opravdu to není neprávem a sami zjistíte, že někteří si svým přístupem o ten vyhazov říkají. A tihle lidé se potom přidávají k ostatním a šíří tyhle pomluvy dál. Vím o čem mluvím - sám jsem v tom teď ten rok byl. Mějte se hezky, užívejte prázdnin. Já si půjdu užívat chvilkovou doznívající euforii z úspěšné zkoušky z anatomie, o které taky napíšu článek. :)