Září 2015

Zkouška z anatomie

14. září 2015 v 13:55 | med-student |  ANATOMIE
Tak je to tady. Po delší odmlce je tu charakteristika další důležité a klíčové zkoušky. Mnozí by nevěřili, ale oproti histologii je anatomie docela vděčná zkouška, kde se dočkáte vybraného, slušného a férového přístupu (jistě, jsou výjimky). Kvantitativně je anatomie samozřejmě daleko obsáhlejší. Sama o sobě vyžaduje průběžnou přípravu během roku. Takže při přípravě na tuto zkoušku budete vlastně spíše "opakovat". Jenže není zas všechno tak růžové, jak se může na první pohled zdát. Zkouška je relativně dost rozsáhlá.

1. část - vstupní test:

Nejdříve se v daný den všichni studenti sejdou v posluchárně anatomického ústavu. Rozesadí vás tak, že nebudete moci opisovat. Následně vám pustí test, který je obdobou testů, které se píšou každý týden (záleží na vyučujícím, někde jen jednou za 14 dní) v průběhu roku. Úroveň je přibližně stejná - jde spíš o základní struktury. U CNS se může vyskytnout i schema okruhů basálních ganglií, schéma dráhy a doplnění jádra, atd. Pak se test opravuje. Studenti se po vyzvání vrátí do posluchárny, kde jsou hromádky indexů - ta menší představuje většinou tu skupinu studentů, kteří daný test napsali a mohou tak pokračovat ve zkoušce. Náhodně se pro úspěšné řešitele testu losuje examinátor. Takhle je ukončena první část zkoušky. Test nevyžaduje větší přípravu. Obrázky jsou z různých zdrojů, některé z nějakých záhadně neznámých. Učitelé ústavu nedoporučují podcenit embryologii. Ještě se dostanu k tomu proč, ale teď tím poukazuji na to, že minimálně dvě-tři schémátka na ní v testu pravděpodobně budou. Je to zkouška jak z anatomie, tak ale i ze speciální embryologie, tj. vývoje orgánových systémů. U embryologie jde o struktury ještě základnější, jako třeba žaberní oblouk, stomodeum, mesogastrium dorsale, chorda dorsalis.

2. část - praktická zkouška:

Někdy této části předchází zkouška ústní, ale píšu to v tom pořadí, jak jsem to absolvoval já. Tuto část zkouší jednotliví asistenti. Dostanete do ruky kost - popíšete jí. Pak půjdete k orgánům - většinou srdce, játra, apod. Následně se jde k tělu, kde najdete nějakou strukturu, pojmenujete věc, kterou váš zkoušející drží v pinzetě, atd. Něco jako popitevák, ale doplněný o popis řezů mozkem a RTG snímků. Taktéž to nedoporučuji podcenit a podívat se při přípravě na RTG snímky. A vlastně i na CT - kvůli testu. V této části nebývají problémy, ale v případě neznalostí váš můžou vyhodit. Na řezy mozkem je výborný Petrovický. Prostudujte si jeho brožurku a budete za vodou.

3. část - ústní zkouška:

Nejobávanější část zkoušky, kde zkouší většinou velcí profesoři a docenti. Jsou to přední čeští anatomové a také autoři námi používaných učebnic. Bude to příjemná část zkoušky, ale jen tehdy, když to budete umět. Nemusíte umět každý detail, ale něco umět prostě musíte. Chtěl bych opět zdůraznit, že není dobré se vykašlat na embryologii, protože se vás na ní budou ptát a někteří se na ní ptají hodně. V seznamu otázek těch embryologických není zrovna málo. Taháte si kvadriplet. Většinou je tam jedna otázka z muskukoskletálního systému, jedna z organologie, další z CNS / PNS / smyslů a poslední z topografie. Jenže třeba u CNS vás tam může potkat i "vývojové rozčlenění neurální trubice a její diferenciace, vývojové poruchy jejího uzávěru". Ano, zkoušející zajímá anatomie, ale bacha - stejně tak i embryologie, některé i histologie. Nakonec jsem díky embryologii zjistil, že typické topografické vztahy jsou založené právě na vývoji. Daleko lépe jsem pochopil zčásti centrální nervový systém, když jsem znal jeho vývoj. Takže takhle na to jít a nic nepodcenit. Samotná zkouška jinak probíhala velice pěkně. Zkoušející byl velmi slušný. Zajímal ho spíš celkový přehled v anatomii a né jenom slepé recitování větví a. maxillaris. Zkouší opravdu několik lidí, můžu se podělit pouze o zkušenosti z našeho - teď už komornějšího kroužku.

Prof. G. :

Na zkoušce je pan profesor velice příjemný a férový. Plusové body získáte tím, že budete kreslit. Oproti histologii se ale spokojí s tím, že vystihnete podstatu a nebude (ostatně ani další zkoušející) se šťourat v detailech. Nesnaží se nikoho potopit a dává studentům šanci. Nikdo od nás s ním neměl problém. Ale musíte zkrátka umět. :-)

Prof. E. :

Náš přední lymfolog, který je ze zkoušejících asi nejzvláštnější, někdy i nejnáročnější. Jsou lidé, kteří s ním neměli větší problém a vychvalovali si ho, pak ale jsou lidé, kteří mají zkušenost jinou. Může se stát, že se od klasické otázky dostanete k centrálnímu nervovému systému - samozřejmě jde o otázky, které nemají s nervákem nic moc společného, ale pan prof. si cestu najít umí. :-) Doporučuje se studovat lymfu z učebnice Petrovického II, kde tuto kapitolu napsal samotný prof. E. Prof. Čihák vás zkoušet nebude, takže je volba jasná. A vězte, že u prof. E. se lymfě né vždy vyhnete, když si jí nevytáhnete. Když si lymfu vytáhnete, tak se někdy bude ptát na podrobnosti. Takže umět, umět a ještě jednou umět ! Pak by s tímto pánem neměl existovat problém, ale slyšel jsem i jiné věci.

Prof. S. :

Vynikající anatom i embryolog a hlavně - přímý člověk. Jde mu především o pochopení a celkový rozhled v anatomii (podobně jako u prof. G.). Nebude se vás snažit srazit, ale může vám i pomoci, když vidí, že něco umíte. Jinak opět jde o velmi příjemného člověka, usměvavého a ohromně chytrého. Skutečně je to v případě zkoušení jedna z nejlepších možností.


Doc. N. :

Další člověk, který je především hodný, férový a samozřejmě dost chytrý. Ke každému přistupuje hlavně lidsky. Zkoušku u něj si přeje absolvovat většina lidí. A asi né proto, aby se snažili látku co nejvíc "ošidit", ale právě kvůli jeho jedinečnému přístupu. Když nejste ve stresu, tak si najednou vzpomenete na spoustu věcí a vědomosti se dostanou na povrch. A navíc napsal skvělou učebnici (sice pro bakaláře), ale pro základ je to ideální. Ve spoustě těch obsáhlejších knihách né vždycky všechno pochopíte a může vám uniknout základní pointa, kterou ale přesně v jeho publikaci najdete.

As. K. :

Pana asistenta se někdo obává, ale naprosto neoprávněně. Je to člověk hodně povídavý, takže zkouška u něj je spíš taková diskuse. Když nevíte, tak se snaží navést ke správné odpovědi. Zkouší sice někdy dlouho, ale kvůli tomu, aby z každého dostal co nejvíc. V opačném případě, tzn., že to fakt neumíte, tak samozřejmě vyhodí, ale to se stane u každého.

As. N. :

Paní asistentka je specialistka na CNS a má spoustu vhodných a přehledných prezentací na tuto zakletou část anatomie. U zkoušky se chová velmi slušně a nikdo z mých známých proti ní neřekl křivé slovo. Opět se dá shodnout na tom, že hodnotí hlavně to, jaký máte základ anatomie a jaký máte přehled.


To by bylo snad všechno. Anatomie nahání spoustu hrůzy, ale zkouška je to nakonec docela příjemná. Budu na ní vždycky vzpomínat. Když vyhazují, tak vás při tom neponižují, ale vysvětlí vám přesně proč, z jakého důvodu a na co byste se měli zaměřit. Hlavně bych chtěl vyzdvihnout přístup, který je všeobecně opravdu skvělý, lidský a hodnocení férové. Oproti histologickému ústavu je to zásadní rozdíl. Věnujte anatomii dostatek času, snažte se hledat souvislosti v té změti na první pohled nelogických věcí, soustřeďte se na to, co čtete a co vám chce autor sdělit. Pak v tom najdete to, o co vždycky jde - SMYSL a LOGIKU.